BUTLLETÍ INFORMATIU · desembre 2011
Compromís per Cornellà CpC
FINALMENT TENIM POUM PERÒ, ENS BENEFICIA A TOTS?
Després de 7 anys, dos equips redactors, i haver-hi gastat més de 100.000 €, ja tenim el POUM aprovat. Al Ple de 8 de setembre l’equip de govern va aprovar-ne definitivament el text refós, i el va presentar a la ciutadania l’11 de novembre (això sí, sense permetre fer preguntes durant l’exposició).
El grup de CpC vam votar en contra del text refós perquè creiem que aquest no és un planejament al servei del poble. És un planejament sense participació pública, i per tant, no defensa un model de poble compartit. Si bé resol els problemes particulars d’alguns propietaris, no resol els problemes del conjunt del municipi.
Perquè creiem això ?
1 - No soluciona la mobilitat, la dificulta. El POUM aprovat no facilita la pacificació del trànsit, ni afavoreix a vianants i ciclistes. No ordena la viabilitat quan la C-66 es desdobli i només hi hagi dos accessos a Cornellà. No resol la comunicació dels diferents nuclis des d’aquests accessos. Com anirem a Pujals? Com anirem de Mas Rufí a l’escola?
2 - Deixa bàsicament en mans dels promotors el decidir quan actuar i desenvolupar el planejament perquè el desenvolupament es farà per compensació i no per cooperació. Per posar un exemple, el sector de la nova escola bressol s’ha fet per cooperació, si hagués estat per compensació avui encara no s’hauria fet perquè en temps de crisi hi ha pocs propietaris que vulguin urbanitzar.
3 - No és un planejament equitatiu, no tracta a tothom igual. No es tracten per igual situacions similars i anàlogues pel que fa a les cessions, la vivenda de protecció oficial, la consideració de sòl urbà consolidat i també es fan diferències en relació a les activitats en sòl no urbanitzable
UN PUNT DE REFLEXIÓ: PER MANTENIR LA DESPESA I LES FESTES HEM D’APUJAR ELS IMPOSTOS
El passat 31 d’octubre es va aprovar el pressupost per l’any 2012. Tal i com va explicar l’equip de govern en la sessió informativa , deixant de banda les inversions, les despeses previstes pel 2012 seran similars a les del 2011 (1.740.109 € pel 2012 en comparació als 1.741.355 € del 2011). Ara bé durant l’any 2012 tindrem menys aportacions del govern central i de la Generalitat, per la qual cosa cal apujar un 6% la pressió fiscal sobre les persones i les empreses locals.
Com que augmenta un 33% la despesa de finançament (amortitzacions i interessos dels crèdits) que ja arriba a 140.000€ anuals (i encara pujarà més el 2013), s’intenta compensar aquesta situació fent petites retallades en la despesa d’alguns serveis de manteniment. Així mateix, no es preveu cap estalvi en el consum d’electricitat, ni tampoc en festes i a més a més s’ha incrementat la partida adreçada a compensar als regidors dels òrgans de govern en un 18%, és a dir, el seu cost passa a ser de 54.619 € al 2011 a 64.799 € el 2012.
La despesa més important de l’Ajuntament, a banda del personal, és el cost de l’escola bressol, gairebé 250.000 € anuals (a banda de les aportacions que fan les famílies). Aquesta xifra representa el 22% del pressupost de béns i serveis. Tal i com ja vam anunciar durant la campanya electoral, per poder pagar la nova escola bressol ha estat necessari apujar els impostos de tots.
ÉS RAONABLE L’INCREMENT DE TAXES I IMPOSTOS ?
Tal com hem dit abans, per poder mantenir el nivell de despesa de l’any anterior, cal apujar les taxes. En la fixació de les taxes cal tenir en compte que el seu import no pot excedir el cost del servei. Tenint en compte aquesta informació, a Cornellà vivim dos situacions que són qüestionables:
Per les famílies que viuen en una casa, la taxa de recollida d’escombraries s’apujarà un 4% al 2012 malgrat que la taxa actual genera un superàvit. A banda de no entendre perquè cal gravar més una taxa que genera beneficis a l’ajuntament, tampoc no entenem perquè s’apuja a les cases sense distinció del nombre de persones que hi viuen o si es fa o no compostatge.
No es modifica la taxa del servei de l’escola bressol malgrat generar un dèficit de 150.000 €/anuals.
L’augment més important pel que fa referència als impostos el trobem en l’increment del 4% de l’IBI, que ens afectarà a tots, però no a tots per igual. Com que la darrera revisió cadastral es va fer a l’any 1985, vol dir que tots els que tinguin immobles de menys de 30 anys pagaran proporcionalment més que els que tinguin finques velles.
Abans d’apujar aquest impost, el que caldria fer és revisar el valor cadastral i homogeneïtzar-lo. Al augmentar el valor cadastral de la suma de finques, es recaptarien més diners i segurament no caldria apujar l’IBI un 4%.
SESSIÓ PRÀCTICA DE PARTICIPACIÓ
Amb la voluntat de provar i mostrar les possibilitats de les metodologies de participació ciutadana, el passat 23 de setembre el grup CpC va organitzar la sessió pràctica: Persones i Territori. Vam demanar als assistents la seva opinió sobre quins camins per a vianants i/o bicicletes caldria recuperar. Es van recollir 6 propostes, que es van prioritzar de la següent manera:
1 Camí de Borgonyà a Cornellà. Es valora la necessitat de tenir un camí que permeti desplaçar-se, amb total seguretat, entre els dos nuclis a peu o amb bicicleta.
2 Camí de Ravós del Terri a Cornellà aprofitant trams existents o que havien existit. Recuperar el trajecte Cornellà-Sords.
3 Camí de Pujals dels Cavallers a Borgonyà. El camí ja hi és, només caldria posar un pont sobre el riu Garrumbert.
4 Ronda Cornellà-Sords-Ravós-Sta. Llogaia-Pujals- Borgonyà-Corts-Cornellà. Una proposta de ronda
circular que unís els diferents pobles.
5 Camí de Cornellà a Corts passant per la zona industrial, però fent “amigable i segur” el recorregut a peu/bicicleta. Facilitaria l’apropament de Corts i es recuperaria l’antic camí “Real” d’origen romà que encara es distingeix en alguns dels trams.
6 Pont del Terri a l’antiga ctra. de Pujals. Es refereix a un camí ja existent però en desús.
Els assistents també van manifestar la necessitat d’adequar per a vianants el vial obert entre el carrer del Terri i el carrer del Carme.
Al final de la sessió pràctica, el grup CpC va explicar als assistents que el següent pas que s’hauria de fer és analitzar la viabilitat i cost econòmic de cadascuna de les propostes fetes pels ciutadans. A continuació, s’hauria de fer una segona sessió per tal que les persones del poble poguessin escollir, tenint en compte les limitacions pressupostàries, quina/es proposta/es acordarien que s’haurien de dur a terme. És a dir, última paraula sempre la té el poble!
“Volem treballar colze a colze amb tu”
és per això que ens podreu trobar l’últim dijous de mes
al Centre Cultural per tal de comunicar-nos
les vostres inquietuds i suggeriments.
A més també ho podeu fer a través de:
Bloc:
E-mail:
compromispercornella@gmail.com
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada