ALEGACIONS A LES MODIFICACIONS DE LES ORDENANCES FISCALS PER L'EXERCICI 2013 PRESENTADES PEL GRUP MUNICIPAL COMPROMÍS PER CORNELLÀ EL DIA 20/11/2012
En representació del grup municipal Compromís per Cornellà a l’Ajuntament de Cornellà del Terri, compareix davant vostre i atentament,
E X P O S A
- Que amb data 8 d’octubre foren aprovades provisionalment pel Ple Municipal les modificacions de les ordenances fiscals per a l’exercici 2013 i següents, obrint, després d’haver estat publicades en el Butlletí Oficial de la Província el 15 d’octubre de 2012 un període d’exposició pública.
- Que dins el termini establert, aquest grup municipal formula les al·legacions i precs que detallem a continuació.
AL.LEGACIÓ Núm.1: Declaració de nul·litat de l’acord d’aprovació de modificació de les ordenances fiscals i que es prorroguin les ordenances fiscals aprovades amb anterioritat.
Els regidors del grup municipal Compromís per Cornellà, van rebre el dijous 4 d’octubre de 2012 a la tarda la convocatòria pel Ple del dilluns 8 d’octubre, acompanyat per únicament l’ordre del dia. Per correu electrònic es va rebre còpia de la convocatòria i una versió del text de l’ordenança les ordenances fiscals general i les ordenances fiscals de la 1 al 15, que es portaven a aprovació.
A la documentació aportada per correu electrònic, hi mancava, entre altres, la següent documentació que és preceptiva:
a) el informe de secretaria intervenció
b) la memòria de l’alcalde-president
c) els estudis o informes econòmics que justifiquen les taxes.
La que subscriu l’escrit es va presentar a l’Ajuntament de Cornellà del Terri el divendres 5 d’octubre de 2012 el matí amb la voluntat de poder consultar la documentació que mancava. El secretari-interventor no es trobava present ja que és un del seus dies lliures, però va ser atesa pel personal funcionari present a l’Ajuntament, que no va poder facilitar-li la consulta dels documents requerits ja que no els van trobar. Es va informar per telèfon i correu electrònic al secretari-interventor que volíem consultar la informació esmentada abans del ple.
El mateix dilluns 8 d’octubre, al matí, i menys de 12 hores abans del ple, la que subscriu va tornar a l’Ajuntament de Cornellà i va ser rebuda pel secretari-interventor, el qual li va facilitar i explicar una sèrie de taules, presumptament els estudis econòmics, i que feien referència a les ordenances fiscals 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14 i 15, així com un estudi redactat per Prodaisa en relació a l’ordenança fiscal núm.11. No vam obtenir còpia ni vam poder consultar els documents a) informe de secretaria intervenció i b) memòria de l’alcalde-president, abans esmentats.
El dia del Ple, vam exposar que els regidors de l’oposició no havíem pogut accedir a consultar amb anterioritat la totalitat de documentació i que a més la que havíem pogut consultar ens generava dubtes per incongruències entre aquesta i els estudis econòmics, i en conseqüència vam demanar posposar l’aprovació per solventar aquests dèficits i aprovar més tard les ordenances fiscals amb garanties jurídiques i de forma. El Alcalde-president va decidir fer cas omís del nostre advertiment i va decidir no posposar l’aprovació de les ordenances fiscals i aprovar-les en el ple del dia 8.
A més a més, els acords de ple del dia 8 en relació a les ordenances fiscals, contradiuen en alguns casos el que reflexa el text de la documentació que acompanya l’acord, tal i com van senyalar durant el ple els regidors de CpC.
Dies després del ple del dia 8 d’octubre, qui subscriu va tornar-se a presentar a l’Ajuntament per sol·licitar una còpia numerada de l’expedient d’aprovació provisional de la modificació de les ordenances fiscals per a l’exercici 2013 i següents, que es trobava exposat al públic. Aquest va ser el primer cop que vam poder consultar la memòria de l’alcade-president i l’informe del secretari-interventor.
Consultada la documentació exposada al públic, es constata que el text de les ordenances fiscals, número 3, 11 i 13 és diferent del que es va facilitar amb anterioritat per ordinador sense que recullin cap correcció o esmena acordada per ple. Es confirmen també un determinat nombre d’incongruències i errors en les taules amb els càlculs d’ingressos i despeses de les taxes.
Així mateix, es constata que el text a exposició pública de les ordenances fiscals número 1 i 11 són incoherents, per no dir erronis, en relació als acords presos en el Ple del dia 8 d’octubre, i en el cas de l’ordenança fiscal número 11 també respecte al informe econòmic pertinent, ja que recullen versions de les ordenances anteriors i diferents a les vigents en el dia del Ple, i per tant incoherents amb la proposta de no modificació. Aquesta incongruència entre l’acord i el text recollit en la exposició pública genera confusió i inseguretat jurídica.
Atès que no s’han respectat les formes essencials de procediment, que no es va facilitar l’accés previ a la documentació a tots el regidors, que els documents portats al ple eren incomplerts, amb mancances i/o incoherències, i que els textos sotmesos a exposició pública difereixen amb els acords presos en el Ple es demana que es declari la nul·litat de l’acord d’aprovació de la modificació de les ordenances fiscals per a l’exercici 2013 i la suspensió immediata de la seva aplicació, i per tant mantenint vigents les ordenances fiscals aprovades amb anterioritat al Ple del dia 8 d’octubre.
En el cas que es procedís a no estimar aquesta primera al·legació, el grup municipal Compromís per Cornellà emprendrà les accions ajustades a dret que consideri oportunes per defensar els arguments exposats, i amb independència de la seva resolució, presenta també les següents,
AL.LEGACIÓ Núm.2: Declaració de nul·litat de l’acord d’aprovació d’una nova ordenança fiscal núm. 15 reguladora de la taxa per la prestació del servei de clavegueram.
En la documentació aportada al ple no hi cap memòria justificativa de la necessitat de creació de la taxa ni una previsió de despeses i costos. A la memòria de l’alcalde president és a l’únic lloc on es fa esment i cita textualment que la creació de la nova taxa és “per garantir la disposició d’un fons per fer front a actuacions (...) en la xarxa municipal de clavegueram”. Entenem que el concepte de “fons”, sense previsió de despeses justificada i argumentada, sense programa d’inversió o similar, és incompatible amb el concepte de taxa.
Aquesta manca de justificació i concreció s’observa també el la taula amb els ingressos i costos del servei, mancada de justificació i argumentació, que dóna un valor a tant alçat, sense relació amb costos d’anys anteriors, costos unitaris per Km de xarxa, o qualsevol altra argumentació.
Manca també la justificació dels ingressos previstos, de 14.000 €, que implicaria un cens o padró aproximat de 1.166 usuaris, sense que quedi clar com s’ha arribat a aquesta xifra i perquè. En el Ple, el regidor Sr. Reixach va fer esment a un estudi que justificava la taxa i els nombre d’usuaris. Els regidors de CpC no hem pogut obtenir l’esmentat estudi justificatiu, ni abans ni després del Ple.
Nogensmenys, en el text de l’ordenança fiscal, la definició de subjectes passius pot ser contradictòria amb el fet imposable, ja que es considera subjectes passius les persones o entitats amb un subministrament domiciliari d’aigua, pel mitjà que sigui, sense que s’especifiqui si fan ús del servei de clavegueram o no. Tot i que podríem sobreentendre que les finques i habitatges que no estan connectats a la xarxa de clavegueram no són subjectes passius, el no detallar-ho, i el fet que en cap moment es justifiqui o aclareixi el padró o com es confeccionarà, donen peu a la confusió.
Per tot plegat, es demana que es declari la nul·litat de l’acord d’aprovació de la ordenança fiscal número 15 taxa per la prestació del servei de clavegueram i la suspensió immediata de la seva aplicació
AL.LEGACIÓ Núm.3: Modificar l’ordenança fiscal número 1 Impost sobre Bens Immobles (IBI) per reduir el increment del 10% imposat pel Govern central l’exercici passat, i baixar el tipus a 0,891%
A l’any 2011 el Ple de l’Ajuntament va acordar modificar el IBI incrementant el tipus dels bens de naturalesa urbana un 3,95%, fins a 0,842. Posteriorment un acord del Govern central va obligar incrementar aquest tipus fins a 0,9262.
Alguns ajuntaments, com el de Banyoles, han decidit corregir aquesta excessiu augment que castiga als ciutadans, reduint pel exercici 2013, el augment realitzat per l’ajuntament el 2012 i deixar el obligatori imposat pel Govern Central.
Per aquest motiu, demanem modificar i baixar el tipus de gravamen aplicable als béns de naturalesa urbana a 0,891%
AL.LEGACIÓ Núm.4: Modificar l’ordenança fiscal número 8 taxa per el servei de gestió de residus municipals, per introduir una bonificació als usuaris de compostatge casolà
No ens volem allargar per manifestar que el estudi econòmic dels costos del servei de gestió de residus municipals no justifica les taxes aplicades, i que els costos indirectes aplicats són totalment injustificats en un servei que està totalment externalitzat. Volem posar de manifest que en les liquidacions dels exercicis anteriors els ingressos de taxa de residus han superat sempre els costos, i que cal replantejar el sistema de tarifació.
Així mateix, cal posar de manifest que una part important del municipi realitza compostatge casolà als seus domicilis i per tant no genera residus de fracció orgànica (FORM) amb el conseqüent estalvi de costos del servei. Els municipis veïns, tals com Porqueres, estimulen i premien als ciutadans que fan compostatge casolà 8i per tant redueixen els costos del servei) amb bonificacions significatives de la taxa.
Per aquest motiu, demanem una bonificació de 30 € a tots els subjectes passius que estiguin registrats al Consell Comarcal del Pla de l’estany com a usuaris de compostatge casolà.
Exposem també el PREC que es revisi l’actual tarifació junt amb els serveis tècnics del Consell Comarcal per ajustar-ho a al despesa real del servei, i per carregar el cost a qui produeix més residus i recicla menys.
i en conseqüència,
S O L · L I C I T A
- Que es tinguin per presentades, en temps i forma, les següents al·legacions referents a la modificació de les ordenances fiscals per l’exercici 2013 i següents de l’Ajuntament de Cornellà del Terri.
- Que en conseqüència es declari la nul·litat de l’acord d’aprovació de la modificació de les ordenances fiscals per a l’exercici 2013 i la suspensió immediata de la seva aplicació, i per tant mantenint vigents les ordenances fiscals aprovades amb anterioritat al Ple del dia 8 d’octubre de 2012.
- Que en el cas que no s’estimi l’al·legació número 1, i a l’espera que es resolgués un contenciós jurídic-administratiu o qualsevol altra acció ajustada a dret que es pogués iniciar per defensar els arguments exposats, s’estimin la resta d’al·legacions presentades i s’incorpori, en el seu dia, el seu contingut a la redacció definitiva de les ordenances fiscals.
A Cornellà del Terri, 20 de novembre de 2012
SR. ALCALDE DE CORNELLÀ DEL TERRI.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada