AL·LEGACIONS SOBRE LES MODIFICACIONS DE LES ORDENANCES FISCALS PER A L' 'EXERCICI 2014 (TAXES)
Registre d’entrada: 2223 18 octubre 2013
En representació del grup
municipal Compromís per Cornellà a l’Ajuntament de Cornellà del Terri,
compareix davant vostre i atentament,
E X P O S A
- Que en data 30 d’agost foren aprovades provisionalment pel Ple Municipal les modificacions de les ordenances fiscals per a l’exercici 2014 i següents, obrint, després d’haver estat publicades en el Butlletí Oficial de la Província el 12 de setembre de 2013, un període d’exposició pública.
- Que dins el termini establert, aquest grup municipal formula les al·legacions i precs que es detallen a continuació.
AL·LEGACIÓ Núm.1: Nova aprovació del
text, corregint els errors existents en varis punts.
En el moment de
discutir i aprovar les ordenances fiscals en la sessió del ple de l’ajuntament
de Cornellà del Terri de 30 d’agost de 2013 es va donar certa confusió, ja que
la versió de que disposàvem alguns
regidors no era l’ última redactada. Entenem que la versió recollida en
l’acta de la sessió, i que s’ha tingut a exposició pública, és la que finalment
es va aprovar, i difereix lleugerament de la que tenien en el moment del ple
els regidors del grup Compromís per Cornellà. Tot i així, en la versió a
exposició pública hi hem detectat algunes diferències amb el manifestat per
diferents regidors en el moment del ple, que interpretem com a errors o
descuits, i que caldria incorporar al text definitiu. Els presumptes errors
detectats són:
Ord. Fiscal núm
9. On diu com fet imposable, “tallar la
via pública: per carrer i dia”, hi hauria de afegir-se “actes amb finalitat lucrativa” per no acabar imposant la taxa a
entitats i col·lectius de veïns per actes festius o populars.
Ord. Fiscal núm 15.
On diu com fet imposable “Centre Cultural. Actes amb finalitat lucrativa”
hauria d’afegir “fins a un màxim de”
per tal de recollir l’explicació donada.
Així mateix, a l’Ord.
Fiscal núm 15, s’hauria de recollir i indicar que les entitats i associacions
locals tenen exempció de taxa per a actes no lucratius per l’ús dels locals de
Can Font, Rabós, i Corts. Així com regular altres usos exempts de taxa per part
dels veïns .
Per
tant, demanem, que per millorar la seguretat jurídica de les ordenances, que
s’aprovi de nou el text, incorporant les correccions abans esmentades o altres
que hagin pogut trobar els regidors responsables de cada matèria.
AL·LEGACIÓ Núm.2: No incrementar la taxa pel subministrament d’aigua (O.F. núm 11) per no estar
degudament justificat l’ increment de despeses
La taxa ha d’assegurar el manteniment de l’estabilitat econòmica de
l’abastament d’aigua potable, i per tant l’ increment de la taxa ha d’anar
associat a un increment de les despeses o bé a una reducció del consum de
l’aigua (i per tant menors ingressos per
un cost similar). Per aquest motiu l’estudi de tarifes hauria de justificar ja
sigui l’ increment de despeses o bé la reducció del consum, i amb l’aprovació
de la nova taxa l’Ajuntament dóna per vàlid l’estudi de tarifes i n’assumeix
els criteris i motivacions.
En aquest cas, però, hi ha una discrepància entre l’explicació rebuda
sobre perquè cal ampliar les taxes i el que es recull en l’estudi justificatiu
“Estudi justificatiu de les tarifes d’aigua potable. Cornellà del Terri, Agost 2013”. Nogensmenys, algunes
de les despeses que s’inclouen en l’estudi justificatiu ens semblen dubtoses i
difícils d’assimilar sense una explicació prèvia. Si bé l’explicació del
regidor i la motivació inicial del document justificatiu és la previsió de la
caiguda del consum (previsió que creiem realista), un cop analitzada la
documentació, la justificació es deu a un increment de les despeses, i no a una
caiguda del consum.
Per una banda, a l’apartat D.3 de l’estudi justificatiu es recull una
previsió de consums de 97.550
m3 (domèstics) i 83.900 m3
(industrials), lleugerament superiors als consums de 2012 (94.191 i 83.156 m3
respectivament). Per tant no hi ha en realitat una previsió, en l’estudi de la
taxa, de una reducció del consum.
El que si hi ha és una previsió en l’ increment de la
despesa,especialment en dos blocs que són al nostre entendre totalment
inacceptables sense una millor justificació: a) la compra d’aigua, i b) la
retribució.
En relació a la compra d’aigua, amb una previsió que puja a 26.000 €,
aquest cost es basa en l’acceptació de comprar l’aigua en alta a una altra
companyia al preu tarifat com a compra en baixa per a grans consums industrials
a Banyoles. Més enllà que ens sembla incorrecta, i excessivament cara, a
l’aplicar el preu de taxa per subministrament en baixa per a una compra d’aigua
en alta, resulta que s’acaba comprant l’aigua a un preu més car (0,8932 €/m3)
que el que acabem venent (de 0,5150
a 0,8932 €/m3, en funció de la tarifa). Quan
aquest tracte econòmic desfavorable, que comporta pèrdues a l’explotació del
servei, es manté a més entre companyies que tenen lligams econòmics, ens sembla
preocupant, i potser fins i tot delictiu, que s’assumeixi sense més
qüestionament o justificació.
El concepte de retribució (D.3.15) es proposa que sigui de 10.534€ (6,32%
del pressupost) sense cap justificació ni explicació, quan altres anys no
existia o era molt més baix.
Així mateix, tampoc no es justifiquen de manera adequada, al nostre
entendre, altres despeses com els treballs a tercers, despeses generals,
despeses de manteniment o la dedicació de les despeses de personal. Per altra
banda, en cap cas no es justifica que el servei, i especialment en l’ apartat
corresponent a personal, hagi efectuat cap reducció de costos, a nivells
similars que han fet totes les agències i empreses públiques.
Proposem que davant els dubtes, es deixi congelada la taxa, i si realment
hi ha un desajust i la explotació del servei genera unes pèrdues que no puguin
ser assumides per la companyia, un cop aquestes siguin degudament presentades i
corroborades ja es reconeixeran i sufragaran si cal amb una pujada de taxa en
anys posteriors. Ara per ara, amb l’actual documentació i nivell de
justificació és una temeritat i manca de control del diner públic assumir sense més els números presentats per
la companyia.
AL·LEGACIÓ Núm.3: Modificar
l’ordenança fiscal número 1 Impost sobre Bens Immobles (IBI) per reduir el
increment del 10% imposat pel Govern central l’exercici passat, i baixar el
tipus a 0,891%
A l’any 2011 el Ple
de l’Ajuntament va acordar modificar el IBI incrementant el tipus dels béns de
naturalesa urbana un 3,95%, fins a 0,842. Posteriorment un acord del Govern
central va obligar incrementar aquest tipus fins a 0,9262.
Alguns ajuntaments,
com el de Banyoles, van decidir corregir aquest excessiu augment, que castiga
als ciutadans, reduint per l’exercici 2013, l’ augment realitzat per
l’ajuntament el 2012 i deixar l’ obligatori imposat pel Govern Central.
Per aquest motiu,
demanem modificar i baixar el tipus
de gravamen aplicable als béns de naturalesa urbana a 0,891%
AL·LEGACIÓ Núm.4: Modificar
l’ordenança fiscal número 8 taxa per el servei de gestió de residus municipals,
per introduir una bonificació als usuaris de compostatge casolà
No ens volem allargar
per manifestar que l’ estudi econòmic dels costos del servei de gestió de
residus municipals no justifica les taxes aplicades, i que els costos
indirectes aplicats són totalment injustificats en un servei que està totalment
externalitzat. Volem posar de manifest que en les liquidacions dels exercicis
anteriors els ingressos de taxa de residus han superat sempre els costos, i que
cal replantejar el sistema de tarifació.
Així mateix, cal posar de manifest que una part important
del municipi realitza compostatge casolà als seus domicilis i per tant, no
genera residus de fracció orgànica (FORM) amb el conseqüent estalvi de costos
del servei. Els municipis veïns, tals com Porqueres, estimulen i premien als
ciutadans que fan compostatge casolà, i per tant redueixen els costos del
servei, amb bonificacions significatives
de la taxa.
Per aquest motiu, demanem
una bonificació de 30 € a tots els subjectes passius que estiguin registrats al
Consell Comarcal del Pla de l’Estany com a usuaris de compostatge casolà.
Exposem també el PREC
que es revisi l’actual tarifació junt amb els serveis tècnics del
Consell Comarcal per ajustar-ho a al despesa real del servei, i per carregar el
cost a qui produeix més residus i recicla menys.
i en conseqüència,
- Que es tinguin per presentades, en temps i forma, les següents al·legacions referents a la modificació de les ordenances fiscals per l’exercici 2014 i següents de l’Ajuntament de Cornellà del Terri.
- Que, s’estimin les al·legacions presentades número 2, 3, i 4 i s’incorpori, en el moment de l’aprovació definitiva, el seu contingut a la redacció definitiva de les ordenances fiscals.
- Que en conseqüència, en l’aprovació definitiva de les ordenances, s’aprovi el nou text, que reculli tant la correcció dels errors esmentats en l’al·legació número 1, com la resta d’al·legacions .
A Cornellà del Terri, 16 d’octubre de 2013
SR. ALCALDE DE CORNELLÀ DEL TERRI.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada