AL·LEGACIONS A LES TAXES



Registre d’entrada 2903 26 novembre 2015

La Mª Teresa Castañer Vivas, en representació del grup municipal Compromís per Cornellà-ERC a l’Ajuntament de Cornellà del Terri, compareix davant vostre i atentament,

E X P O S A:

Que el 19 d’octubre de 2015 foren aprovades provisionalment pel Ple Municipal les modificacions de les ordenances fiscals per a l’exercici 2016 i següents, obrint, després d’haver estat publicades en el Butlletí Oficial de la Província número 206 el 26 d’octubre de 2015 un període d’exposició pública.
Que dins el termini establert, aquest grup municipal formula les al·legacions i precs que detallem a continuació.

AL.LEGACIÓ Núm.1: Modificar l’ordenança fiscal número 1 Impost sobre Bens Immobles (IBI) i abaixar el tipus a com a màxim el 0,790, i mantenir com a màxim un 10% d’increment respecte 2011.

A l’any 2011 el Ple de l’Ajuntament va acordar modificar el IBI incrementant el tipus dels bens de naturalesa urbana un 3,95%, fins a 0,842. Posteriorment un acord del Govern central va obligar incrementar aquest tipus fins a 0,9262. Als anys 2013 i 2014 s’han mantingut aquests nivells impositius elevats, posteriorment a l’any 2015, es va incrementar la base imposable un 13% a tothom, i reduir el tipus impositiu a 0,804%, el que en teoria representaria un 1,9% de reducció respecte a l’any 2014, però un increment global del 12% respecte els valors inicials de 2011. Aquest any, es congela el tipus impositiu dels bens de naturalesa urbana, però es manté la previsió de revisió dels valors de la base imposable i de la superfície construïda, amb el que el global de la càrrega fiscal tornarà a incrementar-se notablement. Per això un any més demanem modificar i abaixar el tipus de gravamen aplicable als béns de naturalesa urbana a 0,79%, i fer una revisió cadastral general que permeti homogeneïtzar la càrrega fiscal dels diferents veïns sense augmentar el nivell global de recaptació.


AL.LEGACIÓ Núm.2: Deixar sense efecte les modificacions de la taxa per la prestació de serveis i activitats administratives, i de la taxa per la utilització d’instal·lacions i materials municipals (O.F. núm 6 i 10) per no estar degudament justificades les despeses

La taxa ha d’assegurar el manteniment de l’estabilitat econòmica dels serveis prestats i per tant el manteniment o modificació de taxes ha de justificar-se sempre, i en el tràmit de l’aprovació és preceptiu la incorporació a l’expedient d’estudis o informes econòmics que justifiquen es costos dels serveis, i quina part d’aquests es recuperen amb les taxes.

En aquest cas, però des del grup municipal de Compromís per Cornellà, no hem pogut consultar cap estudi econòmic justificatiu de les taxes, ni cap estudi que detalli el grau d’ús de les instal·lacions, el nivell de taxes ingressades per ús, i el cost de manteniment (o amortització si s’escau) de les instal·lacions i material. A l’expedient no hi consta cap documentació que tingui la menor ressemblança amb un estudi econòmic. Les taxes, així com els seu ús i aplicació, esdevenen en aquest cas arbitràries.

Així mateix, es dona un possible conflicte, quan algunes de les entitats o particulars que fan ús de les instal·lacions cobren a tercers per uns serveis que impliquen el ús de les instal·lacions, molt sovint sota l’aparença fraudulenta “d’entitats sense ànim de lucre”. En aquest casos l’Ajuntament estaria col·laborant amb l’explotació per part d’un tercer d’un equipament públic d’una manera que en el millor dels casos es podria considerar “fora de la legalitat”. Per aquest motiu, en relació a l’OF. núm 10, demanarem modificar també la frase actual “** A les entitats locals sense ànim de lucre inscrites en el Registre d’Associacions de l’Ajuntament se’ls aplicarà quota zero” per la nova frase “** A les entitats locals sense ànim de lucre inscrites en el Registre d’Associacions de l’Ajuntament, que realitzin activitats gratuïtes, se’ls aplicarà quota zero”


AL.LEGACIÓ Núm. 3: Modificar l’ordenança fiscal número 4 Impost sobre construccions, instal·lacions i obres, per declarar la exempció les obres sotmeses a règim de comunicació que no superin un pressupost de 12.000 €, i s’ajusti el redactat a la legislació.

Recollint l’esperit de la legislació actual, i l’obligatorietat de l’administració de ser eficient en el recursos i els mitjans, proposem que es consideri exempt del impost l’execució de construccions, instal·lacions o obres per a la que no sigui necessària l’obtenció de llicència municipal d’obres, i que no superi el pressupost de 12.000 €. Així les obres o instal·lacions de baix pressupost i sotmeses a règim de comunicació i declaració responsable, tributarien només per la taxa recollida a l’O.F. núm 6 per l’expedició de documents administratius, més d’acord amb el tipus de gestió i tramitació que s’ha de donar a aquest tipus d’obres. Aquest factor, per una banda simplifica la feina de l’Ajuntament de calcular i validar els pressupostos de projectes que no ho ha de revisar d’entrada, excepte en el cas que realitzi inspecció, i per altra facilita els tràmits, agilitza els terminis, i evita confusions, a veïns i emprenedors.

Així mateix, cal eliminar l’obligació de visat dels pressupostos, que es recull en el segon paràgraf de l’article 7, “..., sempre que estigui degudament visat pel col·legi Professional corresponent” per no ajustar-se a dret, ja que seguint el mandat de la Directiva de Serveis, tota la nova legislació sectorial ha eliminat l’obligatorietat de col·legiació dels professionals, i dels corresponents visats, amb unes poques excepcions que no corresponen al cas que es tracta.


AL.LEGACIÓ Núm. 4: Modificar l’ordenança fiscal número 8 taxa per el servei de gestió de residus municipals, per introduir una bonificació als usuaris de compostatge casolà
No ens volem allargar per manifestar que l’evolució econòmica dels costos del servei de gestió de residus municipals no justifica les taxes aplicades, tal i com ja vàrem presentar i comentar en les al·legacions presentades els anys anteriors. Volem posar de manifest que en les liquidacions dels exercicis anteriors els ingressos de taxa de residus han superat sempre els costos, i que cal replantejar el sistema de tarifació.

Així mateix, cal posar de manifest que una part important del municipi realitza compostatge casolà als seus domicilis i per tant no genera residus de fracció orgànica (FORM) amb el conseqüent estalvi de costos del servei. Els municipis veïns, tals com Porqueres, estimulen i premien als ciutadans que fan compostatge casolà i per tant redueixen els costos del servei) amb bonificacions significatives de la taxa.

Per aquest motiu, demanem una bonificació de 30 € a tots els subjectes passius que estiguin registrats al Consell Comarcal del Pla de l’estany com a usuaris de compostatge casolà.

i en conseqüència,

S O L · L I C I T A:

Que es tinguin per presentades, en temps i forma, les següents al·legacions referents a la modificació de les ordenances fiscals per l’exercici 2016 i següents de l’Ajuntament de Cornellà del Terri.



M. Teresa Castañer
Representant de CpC-ERC

A Cornellà del Terri, 26 de novembre de 2015


SR. ALCALDE-PRESIDENT DE L’AJUNTAMENT DE CORNELLÀ DEL TERRI




..

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Programa electoral Compromís per Cornellà 2023