AL·LEGACIONS PRESSUPOST 2016
Registre d’entrada 2965 4 desembre 2015
Mª Teresa Castañer Vivas, en representació del grup municipal Compromís per Cornellà - ERC a l’Ajuntament de Cornellà del Terri, compareix davant vostre i atentament,
E X P O S A :
Que amb data 16 de novembre de 2015 fou aprovat provisionalment pel Ple Municipal el pressupost per l’any 2016 obrint, després d’haver estat publicades en el Butlletí Oficial de la Província, un període d’exposició pública.
Que dins el termini establert, aquest grup municipal formula les al·legacions i precs que detallem a continuació.
AL.LEGACIÓ Núm.1: Manca de la documentació precisa i necessària per poder valorar la idoneïtat del pressupost, i falta d’ajust del pressupost a la realitat.
A la manca d temps per estudiar la documentació, que ja es va comentar en la sessió del ple del dia 16, cal afegir-hi que al voler consultar la documentació vàrem trobar a faltar en l’expedient un estat d’execució, a data de l’elaboració del pressupost, de les partides d’ingressos i despeses del pressupost de 2015. Si bé es cert que al demanar-ho, vàrem poder obtenir documentació de l’estat d’execució de les despeses a 30 de novembre de 2015, però no dels ingressos, també ho és que aquesta documentació no figurava fins el moment a l’expedient del pressupost. Amb la documentació incomplerta que s’ha pogut estudiar s’observa un desajust entre la realitat de l’estat d’execució a novembre de 2015, i el pressupostat al 2016, que és més preocupant quan s’ha volgut vendre el pressupost de 2016, com un pressupost continuista en relació al de 2015. Creiem que per l’equip de govern, el pressupost de 2016 és un document de tràmit, paper mullat, que saben del cert que no es complirà, perquè no tenen voluntat de complir, però que els serveix de coartada per justificar que compleixen amb les normes financeres i amb la legislació vigent. Demanem que es rectifiqui i s’ajustin els ingressos i les despeses a les realitats previstes.
Alguns exemples dels principals desajustos són els que s’indiquen a continuació. En l’apartat d’ingressos, hi ha un increment notable en les previsions d’ingrés per part del IBI (increment del 2,2%) i d’algunes de les taxes (increment del 6%) quan en el ple d’aprovació de les modificacions dels impostos i les taxes es va argumentar, i així també explicar a la premsa, que es congelaven els impostos . O bé es mentia abans, o bé es menteix ara. El que preveiem és que es mentia abans al dir es congelava l’IBI, quan en realitat hi haurà un augment global de segurament més del 2%, i potser també es menteix ara al preveure uns ingressos de taxes superiors als que es tindran en realitat.
El que fa a les despeses, s’observa que hi ha vàries partides que estan infravalorades en el pressupost i que no s’ajusten als nivells d’execució de 2015, amb la voluntat de fer quadrar els ingressos i les despeses en l’aprovació del pressupost, però no de respectar aquesta limitació pressupostària. Les més significatives són potser les partides destinades a activitats lúdiques i festives (que sembla que són les preferides per l’actual equip de govern), i per citar-ne una la 60.338.22669908 “despeses diverses festes culturals i populars” que l’any 2015 ha sobrepassat la partida inicial en més del 66%, amb una despesa d’uns 20.000 €, que sobrepassava en 8.000 € el pressupost previst inicialment.
Si en realitat hi hagués una voluntat clara d’estalvi en les despeses d’activitats festives i lúdiques, a la que si donaríem suport i que compartiríem, caldria que les bases d’execució del pressupost deixessin clar i obligatori, que no es podran fer modificacions de crèdit posteriors a aquestes partides i reforçar els controls financers per evitar incorre en despesa quan ja s’ha esgotat el pressupost, com sembla que a anat passant els darrers anys.
AL.LEGACIÓ Núm.2: reduir un 50% el import de les indemnitzacions i sous als membres de la corporació, i incrementar les despeses pressupostades a l’escola i a serveis socials.
La suma de partides destinades a les indemnitzacions, sous i altres despeses atribuïdes als càrrecs electes, puja fins a 101.812 €, el que representa un increment de més del 50% respecte al mandat anterior. Al pressupost de 2015 hi havia una previsió de despesa de 63.296, que en el seu moment ja vàrem demanar de reduir un 10%. En l’actual context de crisi, on molts treballadors, i en particular els diferents treballadors i treballadores de l’Ajuntament han vist retallat el seus sous i salaris, creiem que no és de rebut que s’incrementin sobretot les partides destinades a cobrir sous i indemnitzacions dels representants polítics. A aquest fi, s’hi volen destinar 35.000 € més.
Per contra, les partides destinades a serveis socials es congelen , i s’elimina gairebé del tot el fons de contingència, que l’equip de govern sempre havia defensat com a part de la seva aposta social. Així mateix, tot i que l’equip de govern ha anunciat un gran increment de les ajudes als pares i a l’escola per material i llibres, en realitat la suma de les diferents partides passa dels 6.000 € del 2015 als 7.000 € pressupostats als 2016. Això, tot i que representa una pujada del 16%, en realitat és només un increment de prop de 1.000 €, i que no fa justícia a la manifestació pública de l’equip de govern que considerarà l’escola una de les seves prioritats.
Per això demanem reduir en prop del 50% els sous i indemnitzacions dels càrrecs electes, modificant també les assignacions i sous aprovats en el corresponent ple, i destinar aquests 35.000 a un increment real de les partides destinades a educació i a serveis socials.
AL.LEGACIÓ Núm.3: Aplicar transparència i participació real a les partides del pressupost destinades a participació ciutadana
Demanem que el conjunt de pressupost destinat a transferències de participació ciutadana (classificació orgànica 90) s’incrementi en detriment de les partides de despeses diverses de cultura i esports, i que es reorganitzi perquè el total del seu repartiment es realitzi mitjançant un sistema reglamentat, objectiu i transparent, que permeti a les entitats i al conjunt de ciutadania poder participar en l’elecció de les prioritats i les despeses. Volem que les despeses assignades a partides de participació ciutadana es determinin i prioritzin en un procés participatiu obert i transparent.
AL.LEGACIÓ Núm.4: incrementar les partides de despeses vinculades a taxes per ajustar-les com a mínim a la previsió d’ingressos de la taxa corresponent.
Al pressupost de l’any 2016 aprovat inicialment hi ha vàries partides de despesa de serveis que tenen una taxa vinculada, i que el pressupost assignat a la partida de despesa és molt inferiors al pressupost previst en la taxa d’ingressos. El cas més desajustat és el del pressupost destinat al manteniment del cementiri, amb una despesa prevista de 1.200 € i un ingrés per taxes previst en més de 6.000 €.
Demanem que s’incrementi la partida de despeses dels serveis que tenen associada una taxa fins a cobrir com a mínim el ingrés previst en el pressupost , i que es modifiquin les bases d’execució del pressupost per no permetre que es facin modificacions de crèdit posteriors a aquestes partides, per sota del valor ingressat en la corresponent taxa.
i en conseqüència,
S O L · L I C I T A :
Que es tinguin per presentades, en temps i forma, les següents al·legacions referents a l’aprovació del pressupost per l’exercici 2016 de l’Ajuntament de Cornellà del Terri.
Que, s’estimin les al·legacions presentades i s’incorpori, en el moment de l’aprovació definitiva, el seu contingut a la redacció definitiva dels pressupostos.
M. Teresa Castañer
Representant de CpC-ERC
A Cornellà del Terri, 3 de desembre de 2015
SR. ALCALDE-PRESIDENT DE L’AJUNTAMENT DE CORNELLÀ DEL TERRI
..
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada